Tips

U kunt uw medicijnen afhalen van 15.30 tot 17.00 uur aan de balie van de apotheek.

Heeft u een code gekregen voor de uitgifte-automaat dan kunt u van smorgens 7uur tot avonds 23uur uw medicijnen hieruit halen.

Dit is een lijst met uw actuele medicatie zoals dit bij uw apotheek bekend is. Neemt u hiervoor contact op met uw apotheek.

Ja, want het duurt ongeveer 36 uur voordat de koorts en de pijn gaan zakken als gevolg van het antibioticum. Paracetamol geeft geen beïnvloeding van de werking van het antibioticum.

Als u niet zeker weet of de temperatuur boven of onder de 38 graden is en als het erg nauw luistert wat de temperatuur is ( bijvoorbeeld bij een blindedarmontsteking ). De rectale temperatuur, dus gemeten via de anus, is het meest nauwkeurig.

Gordelroos is een hernieuwde activatie van het waterpokvirus in een bepaalde huidzone. Op het moment dat de blaasjes open gaan is het besmettelijk voor mensen die nog geen waterpokken hebben gehad.

Los een afgestreken theelepel keukenzout op in een kopje lauw water. Giet een deel over in een eierdopje. Druk een neusvleugel dicht en zet het gevulde eierdopje tegen de ander zijde van de neus aan zodat je met een ophaalbeweging het zoute water door de neus naar binnen snuift. Vervolgens komt het water in de mond en kun je het uitspugen. En dan de andere kant spoelen.

Wratten worden veroorzaakt door een virus-infectie van de huid (humaan papilloma virus). Van de wratten geneest 60-80% spontaan binnen 2 jaar. Wanneer dit niet het geval is of u heeft er hinder van kunt u ze bij ons laten behandelen met stikstof (bevriezen) of monochloorazijnzuur (etsen). U kunt hiervoor een afspraak maken bij de assistente.
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk een zo groot mogelijk deel van de wrat voor het aanstippen, thuis, te verwijderen. ( tips )Dit gaat als volgt:

1. week de wrat gedurende 10 minuten in warm water
2. schaaf de bovenlaag zoveel mogelijk af met een eeltrasp of eeltvijl
3. herhaal dit totdat de wrat dun is en iets bloedt.

Eenmaal in de 2 weken wordt de wrat door ons aangestipt.
Afhankelijk van de plaats wordt dit met stikstof of monochloor gedaan. Stikstof bevriest en monochloor etst.

Elke dinsdag- en donderdag-ochtend kunt u op de praktijk terecht om bloed te laten prikken.
 Dit wordt gedaan door een medewerkster van het Resultlaboratorium
en vindt plaats tussen 8.00 en 8.45 uur. U dient een formulier en een legitimatie mee te nemen.
 Ook voor Oud-Alblassers uit andere praktijken geldt deze service.

Handige mobiele apps

MijnOefening Mobiele App

Mijn Oefening

Handige oefeningen voor bepaalde lichamelijke klachten.

Appotheek Mobiele App

Apotheek

Informatie over medicijnen.

Thuisarts Mobiele App

Thuisarts

Informatie en uitleg over aandoeningen.

Handige boeken

ADHD

Hypersapiens”, praktische gids voor mensen met ADHD. Sandra Kooij en Suzan Otten-Pablos; uitgeverij Spectrum.

Zelfbeeld

“Waardevol zijn..”, Je identiteit vinden in Gods aanvaarding – niet in de goedkeuring van mensen. Robert S. McGee; uitgeverij Gideon